מוניטין באינטרנט שמנוהל כראוי יכול לפתוח דלתות והזדמנויות רבות, אך כאשר מזניחים את המיתוג ואת יצירת התדמית שלכם באינטרנט, אתם משאירים פתח להופעת אזכורים שליליים בתוצאות החיפוש תחת שם אדם או מותג. מעקב ובקרה על המוניטין האינטרנטי חשובים כיום, יותר מתמיד. מימד הזמן עשוי להיות קריטי לטובה או לרעה, כאשר מוניטין שנבנה במשך שנים יכול להיהרס בשניה אחת.
יחסי אמון ארוכי טווח
לא הצלחתם להסיר את התוכן הפוגעני מהאינטרנט? כנראה שאתם בבעיה. כל תוכן שלילי שיימצא עליכם ברשת האינטרנט עלול לתפוס את הלקוח העתידי שלכם או את הלקוח הקיים ולערער את האמון שנבנה, בין אם לפני מספר שנים ובין אם בתקופה האחרונה.
יש להתייחס ליחסים ארוכי הטווח עם קהל הלקוחות כאל 'שימור לקוחות'. רכישות מלקוחות חוזרים מהוות נתח משמעותי מסך ההכנסות לבעל עסק/חברה. המוניטין האינטרנטי משפיע ישירות, גם על הלקוחות החדשים וגם על הלקוחות החוזרים.
לפני מספר שנים פנתה לסוכנות שלנו, חברה לשיווק מוצרים באינטרנט. אחד מלקוחות החברה הביע את אי שביעות רצונו, בלשון המעטה, בפוסט בחשבון הפייסבוק האישי שלו, אותו פוסט צבר תאוצה ופופולריות ברשתות החברתיות במהרה. אין לדעת במדויק מהו הנזק הכלכלי המדויק אותו ספגה החברה, אך ככל הנראה מדובר באובדן של עשרות או מאות לקוחות, קבועים וחדשים.
בנוסף, אסור להתעלם מהעובדה שגם אזכור 'חלש', אשר מופיע בעמוד נידח בתוצאות החיפוש או בבלוג נטול עוקבים, עלול להתחזק בין רגע (מכמה סיבות אפשריות) ולגרום לנזק עצום, שיתפוס אתכם לא מוכנים.
תדמית שלילית
שיח שלילי ברחבי האינטרנט על אדם/עסק עלול להוביל לאפקט דומינו, שיכלול יחסי אמון רעועים, צמצום של כמות הלקוחות וכתוצאה מכך ירידה בהכנסות. לתדמית השפעה חשובה ביותר, כאשר העברת מסרים מפה לאוזן, בין אם באינטרנט ובין אם בכלי מדיה אחר, מהווה כלי שיווקי בפני עצמו ועלולה 'לשרוף' את אותו אדם/עסק בפני הנחשפים לתכנים השליליים.
כפי שמוצג בתרשים בצד ימין, פעמים רבות ההחלטה על רכישה מותנית בבדיקה אחרונה על נותן השירות באינטרנט. הפגיעה מתבטאת בניתוק קשרים עסקיים, ביטול עסקה ב'דקה ה-90' ולפעמים בעל העסק בכלל לא מודע לנזק העקיף שנגרם לו, למשל: ירידה בכמות הפניות הטלפוניות.
ניתן לקחת כדוגמא את השפעת המוניטין האינטרנטי על גיוס כוח אדם. בימינו, סביר להניח כי מועמד לעבודה ייבחן במספר זירות, סיבה נוספת לחשיבות השליטה והבקרה על מה שכתוב תחת שמכם בתוצאות החיפוש.
ירידה ניכרת ברווחים
תוצר ישיר של הפגיעה ביחסי האמון ושל התדמית השלילית, הוא ירידה בכמות הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים. כיום, מעטים האנשים שלא נכנסים לאינטרנט ומחפשים מידע על אדם/עסק, אשר יקנה להם מספיק סיבות טובות להשתמש בשירותיו/מוצריו. אותם תכנים פוגעים באופן ישיר של הכנסות העסק/נותן השירות, בין אם במכוון ובין אם במקרה.
אנו בחברת איברנד ממליצים להקדים תרופה למכה ולפתוח בקמפיין הכנה לניהול מוניטין באינטרנט, אשר מטרתו להכין תשתיות, להעריך את עוצמות האזכורים הקיימים ולתת נקודת פתיחה טובה יותר, במקרה של אזכורים שליליים חדשים שיצוצו לפתע. בכדי להשיג שליטה מקסימלית על המוניטין האינטרנטי, קיים צורך ליזום (ליצור) את הנוכחות ולא להגיב לנוכחות קיימת, ועל כך נאמר "הבא להורגך השכם להורגו."
מספיק לעבור על מדור החדשות באתרי אינטרנט מובילים בכדי להבין עד כמה נזקי המוניטין האינטרנטי משמעותיים. שרון פרי, דונאלד טראמפ וגם אורן חזן הם רק חלק מהשמות הבולטים אשר חשו על בשרם את כוחותיהם של הזירות השונות באינטרנט.
לסיכום: המוניטין מוגדר בעיני רבים כאחד הנכסים החשובים בעידן המודרני ולכן יש להגיב בהתאם ולהערך לכל תרחיש. זכרו, קשה לבנות מוניטין אך קל יחסית להרוס אותו תוך זמן קצר. הפתרון הטוב ביותר הוא להיות בעל מוניטין חיובי, מבוסס ומגוון מלכתחילה.