שוק הנדל"ן בישראל הוא אחד התחומים שמגלגלים הכי הרבה כסף, אם לא התחום המוביל. עליית מחירי הדירות והביקוש באזורים מסוימים, יצרו שאיפה של רבים לרכוש נכס, בין אם מדובר בנכס מקבלן ובין אם מדובר בנכס ותיק יותר. בתחום הנדל"ן ישנם שחקנים משמעותיים כמו חברות יזמיות גדולות שאחראיות לייזום פרויקטים ומשווקות אלפי דירות ומשרדים, לצד יזמים קטנים יותר, קבלני ביצוע ועוד.
הלקוחות של כל אותם גופים יכולים להיות לקוחות פרטיים, אם מדובר ברכישת דירה, וגם לקוחות עסקיים, אם מדובר ברכישה או השכרה של משרדים. ברור לכולם, שעסקאות רבות מסתכמות במיליוני שקלים, הוצאות לא מבוטלות עבור כל אחד, ועבור רבים מהלקוחות הפרטיים, מדובר בעסקה הגדולה ביותר שהם מבצעים בימי חייהם.
בשל העובדה שהיקפי העסקאות הם גדולים במיוחד, הלקוחות הפוטנציאליים רוצים לדעת שהם מתקדמים בעסקה או חותמים עליה, על הצד הטוב ביותר ועם קבלן או יזם אמין. לכן, אחת הבדיקות שמבוצעות היא חיפוש שמה של חברת הנדל"ן, היזם או הקבלן ב-Google. הניסיון ארוך השנים שלנו בתחום, הראה לנו לא פעם כי תחום הנדל"ן הוא תחום יצרי ותחרותי, ולעתים יש בו חשיפה גדולה יותר לפגיעה במוניטין.
המשמעות של תוצאות שליליות ב-Google
הצורך בניהול מוניטין לחברות נדל"ן
השירותים הניתנים לחברות ולאנשים בתחום הנדל"ן
- ניהול מוניטין ליזמי נדל"ן - בדרך כלל ניתן לאנשי עסקים העוסקים בייזום פרויקטים, ששמם נקשר במקרה בעייתי.
- ניהול מוניטין לקבלנים - לרוב נמצא מידע שלילי מסוג כתבות על תביעות וליקויים, או ענייני כספים הקשורים בקבלנים.
- ניהול מוניטין למתווכי נדל"ן - גם המתווכים הם חלק משמעותי מעסקאות נדל"ן ושמם נקשר לא פעם לסוגיות שליליות, מה שפוגע בשמם או בשם הסוכנות שאליה הם משתייכים.
היכן יכול להופיע מידע שלילי על חברות נדל"ן?
- אתרים משפטיים - קיימים לא מעט אתרים המספקים לגולשים פרוטוקולים משפטיים ובהם תביעות ודיונים כנגד יזמי נדל"ן, קבלנים ומתווכים. מידע זה מצריך פעילות להסרת פסקי דין מהאינטרנט.
- אתרי חדשות - קבלנים ויזמים רבים מסוקרים במדורי הנדל"ן בהקשרים חיוביים ומקצועיים, אבל גם בהקשרים שליליים: תביעות נגדם, סוגיות מיסוי, הלוואות ומינוף שהסתבכו, ליקויים וכדומה. אתרי החדשות מדורגים לרוב גבוה בתוצאות החיפוש, והדבר מצריך פעילות ניהול מוניטין לחברות נדל"ן, שמטרתה הסרת כתבה שלילית מגוגל או דחיקה שלה מטה.
- שיח שלילי ברשת - באתרי חוות דעת, בפורומים, ברשתות חברתיות ובדירוג שלילי באינדקסים שונים לרבות ביקורות שליליות בכרטיס Google My Business. לעתים, היחשפות לביקורות שליליות עלולה להביא לדעה שלילית על חברת הנדל"ן.
- נכסים שנפתחו באופן ספציפי לכדי לגרום לנזק עבור חברת הנדל"ן - למשל סרטון שלילי שעולה ל-Youtube, או אתר בלוג שנפתח ובו מפורסם מידע שלילי לכאורה על יזם או קבלן ועוד.
היכן יכול להופיע מידע שלילי על חברות נדל"ן?
ניהול מוניטין ליזמים, לקבלנים ולמתווכים - שאלות ותשובות
התשובה היא חד משמעית כן! גם אם אין מידע שלילי בתוצאות החיפוש. לעתים, המידע השלילי פשוט מגיע, שכן אין כמעט קבלן או יזם מנוסה, ללא תביעות או פרוטוקולים משפטיים הנושאים את שמו – לעתים גם בנושאים פעוטים, ולקוחות פוטנציאליים הנחשפים למידע זה לא בוחנים אותו לעומק ועלולים לחשוב שמדובר במידע שלילי במיוחד. גם אם אין מידע שלילי כיום, בהחלט רצוי לבצע ניהול מוניטין להשגת שליטה בתוצאות החיפוש.
אם טרם פרסום הכתבה לא בוצעה כל פעילות ניהול מוניטין, ודאי שיש לפעול כדי לייצר נוכחות חיובית. ככל, הסרת כתבה שלילית או דחיקה שלה מטה, עלולה לעתים להיות מורכבת, כל עוד היא טרייה ורלוונטית. עם זאת, ראוי להתחיל בצעדים שיקלו על המלאכה הזו בהמשך הדרך.
זו שאלה שאנחנו נתקלים בה המון. התשובה אינה חד משמעית, וראוי לציין שפעולות שמבוצעות היום יורגשו לאחר תקופה מסוימת ב-Google. לעתים, נדרש זמן לא קצר כדי להתמודד עם מידע שלילי בתוצאות החיפוש. פעילות כזו תלויה בכמות האזכורים השליליים ובחוזקם – היא יכולה לארוך מספר חודשים בודדים או אף יותר משנה במקרים מסוימים. בכל מקרה, מומלץ להמשיך ולשמר את המוניטין החיובי באופן שוטף.
ככלל, לא מתאפשר למחוק ביקורות שליליות, במיוחד בכרטיסי Google My Business. תגובה פוגענית שיש בה לשון הרע או שפה לא הולמת, או כזו שפורסמה על ידי יוזר מפוקפק ופיקטיבי, עשויה להימחק באמצעות דיווח ל-Google.