מצוקת הדיור הקיימת בישראל בשנים האחרונות הביאה לעלייה חדה במחירי השכירות בכל רחבי הארץ. הדירות עצמן לא השתנו, אך המחיר הגבוה והביקוש הרב הביאו, הן את השוכרים והן את המשכירים, למיין את האפשרויות שעומדות בפניהם בקפידה.
איך זה קשור למוניטין אינטרנטי?
המוניטין האינטרנטי יכול להעיד הרבה על אופיו של האדם ועל אמינותו ולגלות פרטים רבים על קורותיו והאישיות האותנטית שלו. על כן, מעסיקים רבים בודקים את הפייסבוק או את תוצאות החיפוש ב- Google של המועמדים לעבודה, וגברים ונשים כאחד בודקים את המוניטין האינטרנטי של הפרטנר איתו הם הולכים לצאת לדייט. בדיוק באותו אופן, בודקים משכירי הדירות פרטים על המועמדים לשכור את הדירה ולהיפך.
משכיר הדירה רוצה להפקיד את הנכס בידיים טובות
כיום, משכירי הדירות בישראל נהנים מביקוש רחב של שוכרים ולכן יש להם את הפריבילגיה לסנן ולבחור את ה"שוכר האידאלי" – כזה שישמור על הדירה, לא יתעכב בתשלומים ולא יטריד את בעלי הבית מעבר לממוצע.
מעבר למפגש ולראיון רקע ראשוני, אנו יודעים כי היום משכירי הדירה משכירים את הפייסבוק של השוכר ואת תוצאות החיפוש עליו ב- Google. דרך פייסבוק אפשר להתרשם מיושרו של הבן אדם, תחומי העניין שלו, החברים שלו וכו'. דרך Google אפשר למשל לגלות אם השוכר הסתבך בתביעות משפטיות.
השוכר רוצה בעל דירה אמין ודירה מתפקדת
כמו שהמשכיר עושה בדיקות רקע באינטרנט על השוכר, כך קורה גם ההיפך.
במחקר שנעשה על ידי Kingsley Associates study נמצאו נתונים מעניינים על האופן שבו שוכרים פוטנציאלים מחליטים איזו דירה לשכור. על פי המחקר, דירוגים וביקורות ב- Google על חברות תיווך למשל או על משכירים ודירות מסוימות, היו חשובים יותר בתהליך קבלת ההחלטות מאשר הפניות של מכרים. למעשה, 69.3% מהנשאלים אמרו כי הם בודקים את תוצאות החיפוש ואת הביקורות שנכתבות על הדירה המיועדת.
בישראל קיימים מספר מוקדים ברשת שמדווחים על כך ובניהם קבוצות פייסבוק כמו אנחנו ועד הבית של תל אביב! מהפכת הדיור בתל אביב, בעלי דירות חזירים וכו' או אשר מדווחות על חוזים ובעלי דירות בעייתיים. מצב זה לא צריך להפחיד את המשכירים, אלא להוות כלי למינוף הנכסים שלהם על ידי הצגתם באופן חיובי ברשת. כמו כן, במקרה שקיימות חוות דעת שליליות על משכירי הדירות, בעל הדירה יכול להגיב ולייצר אינטראקציה חיובית וכך להוסיף לאמינות שלו ולמוניטין של הדירה.
לסיכום:
הסכם שכירות הוא עניין רציני – הן מצידו של המשכיר והן מצידו של השוכר. יש לתת את הדעת על כך, שכמו שאנו מחפשים מידע על אדם באינטרנט לפני שאנחנו סוגרים איתו עסקה, מקבלים אותו לעבודה, או אפילו מזמינים אותו (או אותה) לדייט – כך גם קורה בהסכם שכירות של דירה.
שני הצדדים בודקים אחד את השני ולרושם הדיגיטלי הראשוני, יש בהרבה מקרים משקל מכריע והוא יכול לקבוע אם בסוף ייחתם ההסכם או לא.
נכון שהמשכיר נמצא בדרך כלל ב"צד החזק", היות וההיצע קטן והביקוש הוא רב, אך גם הוא יודע שאם המוניטין האינטרנטי שלו לא במצב אידאלי, יהיה לו הרבה יותר קשה למצוא שוכר – ולעתים זה יחייב אותו להתפשר – או על הכסף או על זהות השוכר.