לתפקיד מקדם אתרים יש ביקוש והיצע רב באינטרנט המסחרי של היום. זה מובן מאליו – נוכח התפקיד המשמעותי של Google ושאר מנועי החיפוש במציאה והגעה למידע ברשת. אולם האם כל מקדם אתרים טוב יכול להיות להצליח גם בתפקיד של מנהל מוניטין בתוצאות חיפוש? לא בהכרח. לתפקיד של מנהל מוניטין בתוצאות החיפוש נדרשות יכולות ואיכויות, שלעיתים אינן נדרשות או מצופות ממקדם אתרים רגיל:
את תחום קידום האתרים, אנו מכירים כתופעה נרחבת מסוף העשור הקודם. מדובר בתחום תחרותי שהולך וצובר תאוצה ומשמש עבור עסקים רבים כתזרים לקוחות עיקרי.
תחום ניהול המוניטין צמח גם כן בסוף העשור הקודם (חברת איברנד היא הראשונה שפועלת בתחום בארץ). מדובר בתחום שהולך ותופס חשיבות רבה ונועד לתת מענה לאזכורים שליליים ברחבי האינטרנט, הכוונה היא לדחיקה או הסרה / החלפה של אותם אזכורים.
1. רגישות לתוכן
בשונה מקידום אתרים רגיל, בקמפיין של ניהול מוניטין, יש לתת חשיבות מעט שונה לתוכן שנכתב באינטרנט, בשם הלקוח. ההנחה היא שאדם או עסק פונים לחברת מוניטין בשל פגיעה (מכוונת או לא), בשמם ברחבי האינטרנט.
בשל כך, מדובר במצב רגיש בו קיימת דעת קהל שלילית שיש להעלים או לטשטש, באמצעות תוכן חיובי, איכותי ובעל ערך מוסף, כל זאת עם רגישות יתרה לתוכן הנכתב בשם הלקוח. בקידום אתרים אנו נתקל לרוב, בתוכן שנועד להיסרק על ידי מנועי החיפוש של גוגל, תוכן הנחשב לפחות איכותי ומושקע.
2. פלטפורמות חיצוניות – הכוח העולה באינדקס החיפוש
מקדם אתרים רגיל בדרך כלל עובד על אתר אחד או מספר אתרים ומקדם אותם בתוצאות החיפוש. לעומת זאת, מנהל מוניטין בתוצאות החיפוש, יעבוד על מספר פלטפורמות על מנת לתפוס נוכחות רבה ככל הניתן, בתוצאות החיפוש של גוגל. השימוש בפלטפורמות חיצוניות הוא חיוני והכרחי עבור מנהלי מוניטין, לצורך דחיקה או החלפה של אזכורים שליליים, כמו גם למטרת "השתלטות" על תוצאות החיפוש.
3. יחסי ציבור
גם כאן, ההבדל בין מקדם אתרים רגיל למנהל מוניטין בתוצאות החיפוש, הוא בקהל היעד שאליו מכוון התוכן. בקידום אתרים ריכוז המאמץ העיקרי הוא למנועי החיפוש של גוגל, כאשר מנהלי מוניטין יעלו תכנים גם לאתרים חיצוניים חזקים ולא רק לאתרים שבנו בעצמם או לפלטפורמות חיצוניות.
בניהול מוניטין הצורך הוא בחשיפת התכנים לקהל יעד רחב ככל הניתן, בשילוב עם השפעה על תוצאות החיפוש בגוגל. בשל הצורך בפרסום תכנים באתרים חזקים כמו אתרי חדשות, מגזינים ונישות, מנהלי המוניטין נמצאים בקשר רציף עם אתרים אלו.
4. דיני אינטרנט
אתרים משפטיים המכילים פסקי דין נחשבים לבעייתיים בתוצאות החיפוש, ומהווים בעיה עבור מקדמי אתרים רבים. אותם מקדמים, לרוב לא יכירו את הפרוצדורה המקובלת לפנייה והסרה של אותם תכנים שליליים מאתרים משפטיים, ועלולים לסבך עוד יותר את אותו אדם / עסק שהם מייצגים בסכסוך עם בעל האתר המשפטי.
מנהלי מוניטין בתוצאות החיפוש לעומת זאת, מתנסים בהתנהלות ובטיפול של אותם אזכורים על בסיס שוטף, לכן אותם אתרים מהווים מכשול קטן בלבד עבורם.