לאחרונה פורסמו ברשת שתי הרצאות של ענב גנד גלילי באירוע של איגוד האינטרנט הישראלי בנושא "מידענות רשת עמוקה". הסרטונים הפכו במהרה לויראליים (ולא מהסיבות הנכונות – מבחינתה של גנד גלילי). הסתבר שמה שנאמר בצורה כל כך בוטחת בהרצאה, היו למעשה אוסף רב של טעויות ואי דיוקים מקצועיים, שהעמידו את מומחיותה של גנד גלילי בסימן שאלה אחד גדול.
הבאזז שנוצר לסיפור בקרב קהילת האינטרנט, התכנות ואבטחת המידע, במוניטין אינטרנטי שלילי, שלפחות עד עתה – לא נראה שענב גנד גלילי עושה את הפעולות הדרושות על מנת לטפל בו. ריכזנו עבורכם (וגם עבורה) כמה טעויות שיש לתת עליהן את הדעת.
1. איפה נוכחות חיובית בתוצאות החיפוש?
תוצאות החיפוש ב-Google תחת השם "ענב גנד גלילי". הן כרגע קטסטרופה מבחינת ניהול מוניטין אינטרנטי, דבר הפוגע ברושם הדיגיטלי הראשוני שלה בעיני אחרים. בתמונה משמאל ניתן לראות כי לא פחות משבע תוצאות בעמוד הראשון שליליות, לעומת שלוש תוצאות ניטרליות (אחת מהן, ככל הנראה חיובית).
יש צורך להשתלט על תוצאות העמוד הראשון ועל ידי כך לדחוק את התוצאות השליליות למטה, כך שלא יופיעו בראש תוצאות החיפוש. מה יבוא במקומן? תכנים חיוביים או ניטרליים. בד"כ מדובר בתהליך שלוקח זמן, וזאת יש לקחת בחשבון.
2. אם כבר בלוג בסלונה – למה על יוזר פיקטיבי?
מן הראוי שמומחית אינטרנט כמו ענב גנד גלילי תפגין פעילות ברשתות Twitter ו-Linkedin – אבל חיפוש מעמיק גילה שאין לה שם אפילו נוכחות.
כן מצאנו הוא נוכחות בבלוג של "סלונה", אלא שכל המאמרים שלה מאוגדים תחת שם משתמש פיקטיבי בשם martin יחד עם גופים/אנשים נוספים שפרסמו מאמרים כלליים בנושאים שונים לחלוטין.
הפתרון – לפתוח רשת של פרופילים ממותגים בפלטפורמות שיתופיות הממותגות באופן ממוקד ואחיד תחת שם המותג – ענב גנד גלילי.
3. העמוד הוסר? למה לא לפנות ל- Google להוריד אותו מהאינדקס?
אחת התוצאות שניתן למצוא ברשת תחת השם "ענב גנד גלילי" היא דף פייסבוק שנפתח נגד גלילי, נקרא "פי 1000 יותר ענב גנד גלילי" וצבר כמעט 200 לייקים. הדף ככל הנראה הוסר, אבל ב-Google הוא עדיין מופיע ונחשב לתוצאה שלילית. במקרים כאלו, ניתן לבצע פנייה ל-Google בבקשה להסרת תוכן. כמו כן ניתן, ועל גנד גלילי לבחון זאת היטב, לבדוק היכן ניתן לפנות לבעלי האתרים שבהם נרשמו דברים נגדה, ולנסות להסיר את התוכן באמצעותם. יש להיזהר מאוד לפני ביצוע צעד שכזה ולזכור שסיכויי ההצלחה שלו עלולים להיות נמוכים.
4. איפה התגובה?
אחת הדרכים הטובות והידועות בתחום ניהול המוניטין היא יצירת שיחה עם גולשים ועם אנשים המגיבים לפרסומים שונים כמו לקוחות לא מרוצים. כך ניתן ליצור רושם חיובי יותר ולשמור על המוניטין, גם אם מדובר ב"תיקון טעות". במקרה המדובר, גנד גלילי לא הגיבה לפרסומים ההופכים אותה למושא לעג ולא הזכירה דבר בדף הפייסבוק שלה. עליה לשקול ניהול שיחה עם אנשים העוסקים בתחום ההרצאה, על מנת למזער את הנזקים.
5. אם כבר יחסי ציבור באינטרנט – למה לא באתרי חדשות?
כמו בכל משבר תדמיתי, כדאי לגנד גלילי לתת לסערה שסביבה תחלוף, ואז לשקול לבצע יחסי ציבור ברשת. אך משום מה בחרה עינב גנד גלילי ליחצ"ן את עצמה – ולא במקומות הנכונים. אם כבר החלטת לפרסם מאמר באתר חיצוני, למה לעשות את זה באתר בשם "ידיעות בעיתונות" ולא באתר חדשות עם תפוצה רחבה ושנחשב חזק בעיני Google?
להלן ה"נכסים האינטרנטיים" של גנד-גלילי: