עם יד על הלב – האם הייתם הולכים לרופא שנכתבו עליו ביקורות שליליות באינטרנט? ביקורות שמופיעות בעמוד הראשון תחת השם שלו בתוצאות החיפוש ב- Google? סביר להניח שגם אם יש לכם צל של ספק לגבי המקצועיות או האמינות של הרופא, הייתם בקלות ממשיכים הלאה ובודקים רופא אחר. הסיבה לכך היא שבניגוד לבעלי מקצוע אחרים, אנחנו מצפים שהרופא שאנו מפקידים את בריאותינו בידיו, יהיה נטול רבב, מקצועי ואחראי, כזה שיעניק לנו יחס אישי וינהג כלפינו בסבלנות.
זו בדיוק הסיבה שרופא לא יכול להרשות לעצמו להקל ראש במוניטין האינטרנטי שלו, במיוחד לאור העובדה שכיום, חולים פוטנציאליים מחפשים מידע על רופאים באינטרנט, וכמעט מחצית מהם מאמינים שמה שרשום על הרופא באינטרנט הוא גורם מוביל בבחירתו.
כבר היום, במסגרת הפעילות של איברנד, אנחנו מטפלים בעשרות מקרים של רופאים הזקוקים לניהול מוניטין בגוגל. סביר להניח שמספרים אלו ימשיכו לעלות וככל שיהיה יותר ויותר מידע על הרופאים באינטרנט, הם יצטרכו לנהל את המוניטין שלהם בצורה מקיפה יותר. מצב זה מפקיר מידי מהרופא את השליטה על הפרטים שמפורסמים עליו באינטרנט, מה שיצריך ממנו לנהל אסטרטגיות לניהול מוניטין – הנה 6 מהן:
1. תוצאות החיפוש ב-Google
תוצאות החיפוש ב-Google מהוות את כרטיס הביקור של הרופא. בדרך כלל, מרבית הביקורות וחוות הדעת שנכתבות על הרופא, בין אם שליליות או חיוביות, יופיעו בתוצאות החיפוש ואפילו בעמוד הראשון תחת השם של הרופא. אם קיים אזכור שלילי בעמוד הראשון או לאחריו, הדבר יכול לפגוע בצורה משמעותית במוניטין שלו, ולכן חשוב לפעול למען הדחקה של האזכור השלילי. את זה משיגים באמצעות פרסום תוכן חיובי על הרופא, פרסום של מכתבי תודה והמלצות שנכתבו עליו, קידום של ביקורות חיוביות, קידום ופרסום של מאמרים מפיו והפצה של תכנים אלו בפלטפורמות אינטרנטיות (רשתות חברתיות, אתרי חדשות ועוד) שנחשבות לחזקות ומקודמות בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש.
2. אימוץ דירוגים וביקורות באינטרנט
רופאים רבים אינם אוהבים ביקורות באינטרנט אך ביקורות אלה לא נעלמות לשום מקום ואף נשארות במקומות מאוד רלוונטיים כמו אתרים שמציעים השוואה בין רופאים שונים. למעשה, כתב העת של איגוד הרפואה האמריקאי בשנת 2014 פרסם כי 35 % מהמטופלים בוחרים רופא בעל חוות דעת חיוביות ו-37% נמנעים מרופא עם ביקורות שליליות. על כן, הדרך הטובה ביותר להיבחר על ידי גולש שמחפש רופא, הוא להגדיל את נפח ההמלצות והביקורות החיוביות שיש עליו, מה שניתן לעשות באמצעות קמפיין ניהול מוניטין באינטרנט.
3. המלצות ממטופלים
אסטרטגיה חשובה נוספת היא ניהול ההמלצות על הרופא ברשת האינטרנט. למעשה בקמפיין ניהול מוניטין באינטרנט עושים שימוש בכל ההמלצות, מכתבי התודה והעיטורים שקיבל הרופא ומעלים אותם לרשת. דבר נוסף שהרופא יכול לעשות הוא להמשיך ולבקש מהמטופלים שלו המלצות באמצעות דואר אלקטרוני, שליחת מכתב, כרטיס ביקור שמבקש זאת ועוד
4. רשתות חברתיות
דרך נוספת לחזק את המוניטין של הרופאים הוא יצירה או עיבוי של פרופילים ברשתות החברתיות. ככל שהפרופיל יראה מקצועי יותר ויכיל יותר ויותר המלצות חיוביות אותנטיות, המוניטין האינטרנטי ישתפר. כמו כן הרשתות החברתיות מאפשרות למטופלים להכיר טוב יותר את הרופא ומאפשרות לרופא ליצור איתם קשר ולהביע את דעתו בנושאים אקטואליים.
5. רישום באתרי רופאים
קיימים פורומים ואתרי מומחים שמאפשרים לרופאים לפרסם מאמרים בנושאים רלוונטיים ואקטואליים ואף ליצור קשר עם גולשים שמתעניינים ושואלים שאלות. כחלק מאסטרטגיית ניהול מוניטין באינטרנט, מומלץ לפתוח משתמש באתרים אלו ולעשות בהם שימוש חכם שיכול לקדם את המוניטין של הרופא גם מבחינה מקצועית.
6. תגובה לביקורות שליליות
כל רופא יודע שעליו להתייחס בצורה מכובדת למטופליו. באותו אופן יש להגיב לביקורות שליליות באינטרנט. כמובן שיש מגבלת תוכן על התגובה של הרופא, מפאת חיסיון רפואי, אבל ניתן בכל זאת להגיב דרך משתמש אנונימי או בשם בדוי. חשוב לציין שלא תמיד יהיה מומלץ להגיב ואם כן, יש להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום ניהול המוניטין באינטרנט.
לסיכום, מומלץ לרופאים לא לעצום עין אל מול העידן החדש ולהבין שעל מנת לנהל את המוניטין שלהם בצורה חיובית עליהם לשלוט בזירה האינטרנטית, להיות נוכחים בה ולהשתמש בכל הכלים שיש ברשותם על מנת להגן על שמם הטוב.