החודש התבשרנו ש- Google הוסיפו לתוצאות החיפוש מאפיין חדש לפיצ'ר בדמות "קופסת המיתוג" עבור אנשים, שנוצרת על ידי Knowledge Graph (“גרף הידע”). מהיום (כן, גם ב- Google ישראל), אפשר לייצר שליטה מסוימת באותה קופסה, במידה ואתם מבצעים מול Google וריפיקציה (to verified), שאתם אותו בן אדם שנמצא בקופסא, או כאלה שמנהלים לו את הנוכחות, לדוגמא: סוכנויות ניהול מוניטין כמו eBrand.
כך למשל, אם אתם מנהלים את הנוכחות של שרה נתניהו באינטרנט (הרבה עבודה…), יש לכם אופציה לאמת זאת מול Google על ידי לחיצה על הקישור מתחת לקופסא (ראו בצהוב בתמונה).
מהו גרף הידע ואיך הוא משפיע על תוצאות החיפוש תחת שמות אנשים
כבר כתבנו על כך, אבל הנה תזכורת קלה למהו "גרף הידע" המדובר: מדובר בפיצ’ר באלגוריתם החיפוש, שמטרתו היא להציג את תוצאות החיפוש בצורה יותר “אנושית” ואינטואטיבית, כלומר: להגיע למצב בו Google מסוגל להבין טוב יותר מה רצינו למצוא בחיפוש, ובהתאם לכך יציג את התוצאות בצורה ידידותית יותר וממוקדת יותר.
לדוגמה: אם חיפשתם אישיות מוכרת כלשהי,Google יציג לצד תוצאות החיפוש האורגניות, מעין “קופסת תצוגה” שתעשיר את המידע ותאפשר לגולש להגיע אליו בצורה יותר נוחה.
אחד מהמאפיינים הוא המיקום: קופסת התצוגה מופיעה בצד שמאל של תוצאות החיפוש (בתצוגת דסקטופ), ולא משפיעה על מספר התוצאות האורגניות בעמוד.
מעכשיו מאמתים אנשים ולא רק עסקים
על מנת לקבל תוצאות רלוונטיות יותר, נכונות, ועדכניות יותר, גוגל ככל הנראה הגיעו להחלטה, כי הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת היא ע"י רתימת הגולשים – היום בעידן בו לכל אישיות מפורסמת או מוכרת יש צי של אנשים המנהלים את הנוכחות האינטרנטית שלו/ה – היכן ניתן למצוא מידע איכותי ומהימן יותר מאשר המקור עצמו?
אם כך, גוגל פיתחה על פלטפורמת "גרף הידע" שלה, אפשרות חדשה: נניח חיפשתם דמות מוכרת, והופיעה בפניכם קופסת התצוגה האמורה לעיל, בתחתית קופסת התצוגה מופיעה שאלה, פשוטה לכאורה, אך לחיצה עליה מובילה לעולם חדש לחלוטין של ניהול מוניטין ואמינות של מידע – השאלה היא: "האם אתה מנהל את הנוכחות של XXX (שם אותה אישיות) באינטרנט?"
במידה ואתה אכן מנהל את הנוכחות של אותה הדמות באינטרנט, אתה נשאל מספר שאלות ומתבקש לאמת את זהותך (בדיוק כמו שמתבצע כבר על עסקים ב- Google My Business) ע"י מספר שלבים שיפורטו בהמשך,. מכאן הדרך לשליטה בקופסת המיתוג של "גרף הידע", המפורסם על אותה דמות, נמצאת יותר בידיים שלך.
מי אתה, יניב קקון?
למה ל- Google חשוב לאפשר את האימות? בעיקר בגלל שהוא מעוניין להציג לגולשים את התוצאות בצורה טובה ביותר ולהימנע מגליצ'ים, חביבים יותר (כמו הדוגמא של לאבאר בול) וחביבים פחות.
ראו לדוגמה את יניב קקון – מדובר באיש חינוך ישראלי, משורר/סופר בתחילת דרכו, אשר זכה למוניטין חיובי והכרה בעקבות עשייתו החברתית, ספר השירים שכתב, והעובדה שלימודיו ועשייתו החינוכית-חברתית משולבים עם המכון לחינוך דמוקרטי.
עם זאת, ישנו עוד יניב קקון, רקדן אשר השתתף בסדרה "רוקדים עם כוכבים" ושמו מוזכר בתקשורת בהקשרים שליליים ביותר. גוגל שואב את המידע הטקסטואלי אודות יניב קקון איש החינוך, מהערך שלו בוויקיפדיה, אבל כאשר את התמונה הראשית הוא שואב מהכתבה הראשונה שעולה תחת ביטוי החיפוש, והיא של יניב קקון האנס.
מיותר לציין כי הבלבול הנ"ל בין שני הישויות הללו, יכול לייצר לא מעט עוגמת נפש לצד אחד או אף לשני הצדדים. הפיצ'ר החדש יכול בהחלט לסייע לתיקון העיוות ביעילות. במידה ויניב קקון מחזיק חברה או אדם המנהלים לו את המוניטין באינטרנט (או לחילופין – עושה זאת בעצמו) היינו ממליצים שיתריע בהקדם האפשרי על התקלה ובכך יגן על שמו הטוב.
שלבי אימות זהותך – Get verified on Google
אז איך עושים את האימות? להלן תקציר התהליך, אותו תוכלו לבצע כאן
- קריאת הסבר קצר על הטופס ומה מטרתו. הדגשת העובדה כי תהליך האימות הוא מהותי וקריטי, וכי יש לקחת בחשבון שככל הנראה תצטרך להציג סממני זיהוי לאימות.
- תזכורת לגביי חשבון הגוגל ממנו אתה מחובר כעת, והסבר כי חשבון זה ישמש לאימות הנתונים שתספק.
- עליך לבחור את התיאור המתאים עבורך:
- אני מייצג אדם אחר, ארגון, או ישות ומוכן לעבור אימות לזהותי בגוגל.
- אני האדם/הישות שברצוני לאמת בגוגל.
- מבקשים ממך לציין את שמך המלא כפי שרשום בתעודת הזהות.
- עליך לציין את שם הארגון, האדם, או החברה שאתה מבקש לאמת את זהותך לגביו.
- עליך לספק לינק לגרף הידע של אותה ישות בחיפוש של Google.
- בחירת הארץ בה אתה מתגורר והשפה אותה דובר.
- שליחת צילומי מסך המראים כי אתה מחובר ל- 2-5 אתרים הקשורים לאותה ישות – בהמשך תתבקשו לשלוח צילומי מסך המראים כי אתם מחוברים למערכת הניהול של אותם האתרים ששלחתם.
- אישור חתום בכתב כי הנכם פועלים בשם אותה ישות.
- שליחת תמונה שלכם מחזיקים תעודה מזהה כלשהי (דרכון, תעודת זהות או רישיון נהיגה).
לסיכום, האפשרות החדשה בהחלט משפרת את היכולת של בן אדם (או מי מטעמו) לשלוט על תוצאות החיפוש תחת שמו – ובכך לחזק בצורה חיובית את המוניטין האינטרנטי שלו. אך יש לזכור כי מהלך מסוג זה, הוא גם אינטרס של Google, באמצעותו הוא משפר את יכולת הדיוק שלו, ובמקביל ממשיך לאסוף עוד ועוד מידע עלינו.